Stilstaan om vooruit te gaan.
Missie
Visie
Aizen Wetenschap in Bedrijf begeleidt leidinggevenden, teams, werk- en projectgroepen om kennis van waarde te maken en stil te staan bij de complexe vraagstukken waar zij voor staan. Hiermee helpen we ruimte en tijd te creëren voor reflectie op de werkpraktijk. Deze reflectie draagt bij aan het effectiever functioneren, het vergroten van de gezamenlijkheid, het verhogen van het werkplezier, het verbeteren van communicatie en zo het verbeteren van de organisatieresultaten. Oftewel: effectiever vooruit te gaan.
Creativiteit, innovativiteit, gemeenschapszin en de wens om bij te dragen aan een betere toekomst zijn belangrijke eigenschappen van mensen om de grote maatschappelijke vraagstukken die op ons afkomen te tackelen. Deze eigenschappen kunnen organisaties stimuleren en cultiveren in hun medewerkers en leiders.
Organisaties zijn zo in staat hét verschil te maken en de grote vraagstukken (mede) te tackelen en daarbij gelijktijdig een mooie, positieve omgeving te zijn voor medewerkers en klanten.
Daar wil Aizen Wetenschap in Bedrijf aan bijdragen.
Purpose
Organisaties helpen een positieve bijdrage te leveren aan de wereld van vandaag én morgen.
Kernwaarden
Gedegen
Praktisch
Oplossingsgericht
Toegankelijk
Impact gedreven
Ontwikkelingsgericht
Waarom stilstaan?
Technologie maakt het mogelijk om continu verbonden te zijn met het nieuws, sociale media, e-mails en andere digitale prikkels. Dit constante bombardement van informatie kan het moeilijk maken om even uit te schakelen en stil te staan. Ook een drukke levensstijl draagt bij aan de moeilijkheid om stil te staan. Veel mensen voelen zich constant gehaast en vinden het moeilijk om tijd vrij te maken voor stilte en reflectie. In de huidige tijd lijkt er hierdoor sprake van een chronisch aandacht tekort; eenzaamheid, depressie en burn-out zijn een groeiend probleem in onze samenleving.
Deze druk lijkt ook in veel organisaties door te werken. Een constante stroom van mails bijvoorbeeld maakt het moeilijk om tijd vrij te houden voor ‘het echte werk’, laat staan voor reflectie op de complexe vraagstukken die spelen. Er wordt bovendien steeds meer verwacht van medewerkers, innovaties volgen elkaar steeds sneller op en maken ook dat een gevoel ontstaat dat iedereen ‘maar gewoon door moet’.
Als leidinggevenden zie je dan wel dat dingen anders moeten, maar het komt er niet van en als het al lukt om interventies te plegen, lukt het niet deze blijvend te borgen. Zo komen organisaties makkelijk verstrikt in een maalstroom, die zorgen voor een ongezonde werkcultuur, werkdruk, ziekteverzuim en uitstroom van vooral de goede medewerkers. Op gepaste momenten stilstaan bij de vraagstukken die leven, de cultuur en het leiderschap in de organisatie en de mate waarin iedereen in staat is om met plezier het werk te doen is cruciaal.
Hoe doen we dat dan, stilstaan?
Ruimte ontstaat door vertraging. Wij zien deze vertraging mogelijk worden als iedereen zich wil richten op het voeren van een dialoog.
Voorafgaand en tijdens onze sessies creëren we de condities die nodig zijn om de dialoog met elkaar te kunnen voeren. Dit zorgt voor de benodigde vertraging en betrokkenheid van alle personen in de dialoog, waardoor werkelijk samen over het onderwerp nagedacht kan worden.
Een goede dialoog ontstaat als er geen afleidingen zijn. Laptops en telefoons worden daarom aan de kant gelegd tot na de bijeenkomst. Er is aandacht voor elkaar en voor het groepsproces. Dit begint bij de wens om te leren van elkaar. Dat vraagt om oprechte interesse, empathie, luisteren en vragen stellen. Dus juist niet alleen maar je eigen mening verkondigen. Maar het vraagt ook om de wens dat ieder zich wil en durft uit te spreken. Dit vraagt om openheid, die alleen in een veilige setting, waarin iedereen respect heeft voor elkaar, kan worden geboden.
We nemen daarom de tijd om stil te staan bij deze condities, zodat er ook werkelijk samen wordt nagedacht over het vraagstuk en dit vanuit alle kanten kan worden belicht.
Oprichter Morris Oosterling
Mijn naam is Morris Oosterling. Ik ben werkzaam als adviseur, opleider, onderzoeker en coach. Ik heb het van kinds af aan leuk gevonden om te leren, om nieuwe dingen te weten te komen, om me te ontwikkelen. Tijdens mijn studie economie en later in mijn werk was dit ook mijn grote drijfveer. Ik heb vooral interesse in organisaties, hoe organisaties samenwerken, welke rollen mensen in die samenwerkingen spelen en wat nou maakt of mensen dat met veel plezier, energie en motivatie doen en daarmee successen behalen. Hierover heb ik veel kennis en ervaring opgedaan, die ik nu kan inzetten om het beste te bieden aan mijn klanten. Daarbij ben ik altijd op zoek naar de praktische toepassing, want kennis op zichzelf is niks.
Ik kan goed kijken naar mensen en ik weet reflectie te stimuleren. De afgelopen jaren heb ik mogen ervaren dat ik gewaardeerd wordt om het bij elkaar brengen van mensen, door mijn betrokkenheid en de vragen die ik stel, het feit dat ik de kern van een vraagstuk helder op tafel weet te krijgen en dat mijn reflectie vanuit wetenschappelijke ervaring helpt om een scherpe blik te krijgen op zowel probleem als mogelijke oplossingen.
Dit realiseer ik vanuit Aizen graag: even werkelijk een moment van reflectie, stilstaan, zodat organisaties een positievere impact kunnen maken op de wereld (van vandaag en morgen)!
De naam Aizen
De naam Aizen is een verwijzing naar de antagonist in de serie Bleach. Dit is een ode aan Edwin, een goede vriend, met wie ik deze serie keek. Hij overleed plotseling in 2015. Aizen is in staat mensen een alternatieve realiteit te laten zien.
Aizen is ook een van de Japanse Wijsheidsgoden in de Buddhistische traditie. Hoewel zijn voorkomen gemeen en onvriendelijk is, heeft Aizen juist compassie voor mensen, en helpt ze om hun eigen moeilijkheden te overwinnen. Aizen staat voor transformatie op weg naar verlichting.
Deze beide doelstellingen verbinden wij binnen Aizen in de begeleiding van organisaties en individuen om te helpen een positieve bijdrage te leveren aan de wereld van vandaag en morgen.