- Diepgaand begrip van de situatie: vraagverheldering vanuit beelden en waarden
De problemen en ontwikkelingen die in de dagelijkse praktijk spelen zijn legio. Het ordenen en
uiteenrafelen van beelden en waarden, van feiten en verbanden, biedt inzicht in verschillende opvattingen op een vraagstuk binnen de school. Deze verheldering is noodzakelijk om vanuit een
gedeeld perspectief te bepalen wat effectieve stappen zijn richting de gewenste
toekomst.
- Vormgeven aan oplossingsrichtingen: inzetten van wetenschappelijke kennis
Over diverse vraagstukken in scholen is al veel (wetenschappelijk) onderzoek gedaan. Aizen vervult hierbij een brugfunctie tussen de praktijk, die middenin de taaie vraagstukken zit en de (wetenschappelijke) kennis ontbeert, en de wetenschap, waar deze kennis beschikbaar is, maar die de weg naar de praktijk onvoldoende weet te vinden.
- Goede stuurinformatie: van dataverzameling naar wijze besluitvorming
Over een onderliggend vraagstuk wordt soms goede informatie verzameld, soms helemaal niet. Beleid
wordt zodoende soms op niet meer dan een beeld van de realiteit gevormd. Daarmee laat een school veel potentie liggen. Goede informatieverzameling is daarom essentieel. Aizen helpt scholen de juiste informatie te verzamelen, en de verzamelde informatie te analyseren en interpreteren, zodat er ook sturing van uit kan gaan.